Just in case no one has smiled at you today...

By: rossya ahd

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 22-Sep-2006 12:03 Email | Share | Bookmark
Ramadhan al-Mubaraq

 
 



Aci... Aci .... buka pintu...
Nana balik .... hai pukul satu...
Aci.... Aci... janganlah tersipu...
Nana... balik.. bawak.. murukku
...








MURUKKU



600g tepung kacang kuda
1 sudu besar omum -diayak dan dibuang biji2 batunya
1 sudu besar serbuk lada
2 sudu teh serbuk kunyit
1 sudu teh garam halus dibancuh dengan 300ml air
minyak makan untuk menggoreng





Gunakan sebekas mangkuk yang besar. Campurkan tepung kacang kuda, biji omum, serbuk lada, serbuk kunyit dan gaul sehingga rata. Ttuangkan campuran air garam kedalam nya dan gaul hingga lumat. Masukkan sedikit adunan ini kedalam acuan semperit Murukku.

Panaskan minyak didalam kuali. Tekan acuan semperit murukku tadi supaya tepung murukku keluar. Setelah berasa cukup, putuskan adunan tepung dengan jari anda. Goreng sehingga garing dan toskan. Ulangkan lagi sehingga kesemua adunan tepung itu selesai digunakan.

Nota: Simpan murukku yang telah disejukkan didalam bekas yang bertutup rapat.







KEK GULA HANGUS




450g gula halus (caster)
120g mentega
340ml air
10 biji kuning telur
7 biji putih telur
1/2 sudu makan esen rose
1 sudu makan bicarbonate of soda atau potas
260g tepung gandum
200g susu pekat (condensed milk)

Gula digoreng atau dicairkan atas api yang kecil hingga kuning. Kemudian masukkan air dan mentega. (Hati2 semasa menuangkan air kerana ia akan menggelegak sedikit). Kacau hingga rata. Matikan api dan biarkan sehingga gula itu benar-benar sejuk.

Telur, tepung, susu, potas dan esen rose dicampurkan dengan digaul rata. Setelah itu, masukkan air, gula yang telah disejukkan. Gaul lagi sehingga rata. Sesudah itu ditapis dan tuang kedalam tin pembakar. Sebaik2 nya gunakan non-stick baking pan. Tin pembakar hendaklah disapu dengan mentega.

Bakar dalam ketuhar selama lebih kurang satu jam dengan suhu 150C dan menggunakan api bawah sahja. Kemudian ditambah lagi setengah jam , dibakar menggunakan api atas dan bawah. Cucuk kek dengan lidi untuk menentukan sama ada kek sudah masak atau belum.






SAMOSA


Bahan-bahan kisar:
5 ulas bawang putih
5 batang lada hijau
5 batang lada merah
halia sebesar ibu jari


300g daging lembu kisar
1/2 cawan air
garam secukupnya
1 sudu kecil lada hitam
3 biji bawang dihiris halus lalu didadu
1 sudu teh sebuk ketumbar
1/2 sudu kecil serbuk lada
2 sudu kecil serbuk kunyit
4-5 tangkai daun ketumbar dipotong halus
sedikit daun pudina dipotong halus.


Gaul daging kisar, air, garam, serbuk lada hitam dan bahan perencah halus disebuah periuk kecil dan masak sehingga kering. Campurkan bawang, ketumbar, serbuk lada serta kunyit, kacau sehingga sebati dan angkat. Gaulkan pula daun pudina serta daun ketumbar dan biarkan ia sejuk lalu boleh lah diisi kedalam kulit popiah. Bungkus seakan membungkus lopis.


Nota : Pasti kan inti ditoskan semasa menyejukkan nya.. agar kulit popiah tidak berminyak bila diisi inti..
Untuk adik2 yang tidak pasti cara membungkus samosa. Ini ader lah cara kak rossya membungkus. Kulit popiah di belah dua.. kemudian akan disambung jadi satu semasa membungkus.. .. Akhir sekali lekatkan dengan putih telur atau bancuhan sedikit air dan tepung.Jangan marah gambar blur sedikit. Lisya belum pandai nak focus camera ini.. heeehee












Kepada sekelian muslimin dan muslimat..





Quote:
Mommy d&d ~ Murukku tu senang nak bat cuma nak ader acuannyer lah.. Untuk mengelakkan gula hangus tu melecek terlalu banyank.. gunakan air panas ..
Tina ~ Ramadhan al Mubaraq to tina & family too
Ecah ~ Kek gula hangus memang sedap, Ecah. Selamat berpuasa sis..
Mama Anis ~ My fave too. Semuga diberi kesihatan seisi keluarga dalam menjalani ibadah puasa..
Sabrina ~ Selamat berRamadhan al mubaraq to Sab and hubby.
MamaFami ~ Kak rossya guna omum sebenarnya atau disini orang Melayu panggil jemuju. My resepi tak guna asafoetida (hingu). Bau nya serupa kot, mama. Sama lah kiter Mama.. mula berpuasa hari Ahad.
Izan ~ Ramadhan al-mubaraq to izan and family yer..
MyPeriukBelanga ~ Yer lah Niss.. saing2 sekali ler. Aiks! CCk ngan Wdlands tak jauh pun nak guna DHL ker?
MummyJam ~Oh banyak ler sori lah mummy. Aci tadak jual itu murukku... Aci buat dan makan sendiri.. hehee..
Ibu Shasya ~ Tak ler susah lela.. Senang tau buat nyer..
Kuchai ~ Jangan satu beg.. nanti kak rossya hanto satu guni... boleh abes tak? Selamat berpuasa Betty..
Nic ~ Ah'ah Nic.. bila makan murukku ni susah betul nak berhenti..
Linad ~ Lisya pun minat baking2... ini lah seronok kak rossya ader geng kat rumah ni...
Hellikonia ~ Eh tu bukan minatang ler sis. itu rempah murukku.. rupanya tak jauh beza macam jintan cuma halus sedikit kot..
Nabialishad ~ kak rossya actually kulit samosa suka buat sendiri. tapi tu susah2 senang... kadang2 cepat retak tepung nyer. kalau samosa tu nanti kalau kak rossya buat lagi , cuba amik gambo cara nak melipat kulit popiah tu.. Hari tu buat.. Lisya tak der kat rumah.. jadi relief photographer tak der.. so susah sikit nak amik gambo.. hehee..
ida ~ Selamat berpuasa Ida. Kak rossya dah letak gamo omum tu di thumbnail...
Muni ~ Datanglah Muni ni... jauhnyer bunyi krap krup kiter. Sampai malaysia dengar.. Boleh gitu? Lawak ler Muni ni...
Trey ~ Belum raya lagi trey.. baru masuk Ramadhan ni. Selamat menjalani ibadah puasa yer..
rozzan ~ betul tu Rozzan.. kadang kiter panggil jemuju.. Alamak awak nak tumpang kiter kah? Kiter ingat nak ngendeng kat rozzan nanti... hehee..
Edoras ~ hai Edoras..jangan kalah dengan gambo... Selamat berpuasa Edoras.
KakMon ~ Salam Ramadhan al-Mubaraq KakMon. Kiter pun suka kek getah tu...
Cuyus ~ ish.. tengah makan murukku ker?
ainil ~ yes, ainil.. samalah kiter memperbanyakkan ibadah dan sedekah di bulan ini dan seterusnya hendaknya...
Along ~ Practice makes perfect Along...
Sri ~ Sama2lah kiter menjalani ibadah puasa ini denga penuh keiklasan dan sentiasa tawaduk mecari keredhaanNya.
Aureanayz ~ Aiks.. tergugat ker bila tengok makanan? Ish 3x
Cik Bawang ~ Ingat bulan posa nak kurangkan resepi lah.. takut ader orang yang tak tahan..
Mama Siti ~ Salam ramadhan al-Mubarak to Mama siti & family.
Fasha ~ Semuga Fasha sekeluarga sentiasa dibawah lindunganNya. Selamat berpuasa dirantauan. Sukatan susu manis untuk kek gula hangus tu telah kak rossya update.
Ramsis ~ Sabar ler Ram.. Yang penting kaki nak betul baik barulah boleh berkhidmat dengan lebih sempurna... Semuga cepat sembuh.. Insya'Allah..
Nn ~ Insya'Allah kiter semua sentiasa diberi petunjuk dalam mencari rahmatNya..
Dayats ~ Potas actually to help kek ni bersarang nanti.. if you can't find potas at your place.. takper. Just replace dengan bicarbonate of soda ok.. Sorry kak rossya lambat jawab..
Lisa ~ Nak kurangkan telur... kenapa.. banyak cholestrol yer... Kalau 1/2 adunan.. maybe Lisa boleh guna just 4 egg yolks and 3 egg whites. Bakar guna api bawah for 45 minits..kemudian sambung another 15minutes menggunakan api atas dan bawah. Lepas tu cuba cucuk dengan lidi.. kalau dah masak. Kalau belum.. teruskan bakar.. tambah another 15minits.. Let me know the outcome ok.. I hope takder masalah.. SElamat mencuba..
Niza ~ tak payah.. guna hand whisk ajer.. asal sebati.. dan tepung tak berketul2.. Kalau banyak sangat telur.. cuba buat setengah adunan dulu..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net