Just in case no one has smiled at you today...

By: rossya ahd

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Saturday, 16-Sep-2006 01:30 Email | Share | Bookmark
Aiks... jangan lari..

 
Aiks! Jangan lari...








Arwah emak ader berpesan.. untuk menguatkan kaki kiter.. amalkan lah memakan kaki ayam. Jadi lazimnya, kerap jugak kiter memasak kaki ayam kedalam sup. Ketuk2 kan dan rebus buat beberapa waktu. Mujjarab? Wallahualam.. Yakin kah kiter.. OOops! Jangan lupa buang bahagian kuku nyer..








SOTO MADURA


1ekor ayam (berat 1kg~ di cuci dan dipotong kecil2)
10biji buah pelaga
minyak untuk menumis
1/2 cawan daun ketumbar (dirampai)
1/2 cawan bawang goreng
sedikit hirisan kobis
taugeh mentah
keropok belinjau


Bahan Kisar:
1 biji tomato
1 jari halia
6 ulas bawang putih
1 batang serai
1 biji bawang besar
2 hiris lengkuas

Campurkan bahan kisar dengan:
1 sudu makan serbuk lada putih
3 sudu makan serbuk ketumbar
1 sudu makan serbuk jintan halus

Tumis pelaga hingga kekuning-kuningan dan wangi baunya. Masukkan rempah. Tumis sebentar.
Masukkan air, mulakan dengan 10 cawan. Masukkan ayam dan rebuslah perlahan-lahan sehingga manisnya keluar. Masukkan garam secukup rasa.

Rebus hingga ayamnya empuk. Jika perlu tambah lagi air. Boleh juga masukkan kobis sesudah ayam lembut.
Semasa menghidang, curahakan dalam mangkuk2, dan taburkan denga taugeh mentah yang sudah dicuci bersih, daun ketumbar, bawang goreng, dan untuk menyedapkan lagi, taburkan dengan keropok belinjau. Hidangkan panas-panas.

Boleh dimakan begitu sahaja seperti sup atau sesuai juga sebagai hidangan pembuka selera.








LAPIS UBI KAYU

1 kg ubi kayu diparut
6 biji telur yang besar (70g tiap satu)
1/2 sudu teh rata garam halus
1 sudu teh chocolate paste
1 sudu teh pewarna kuning
1 sudu teh vanilla essence
250ml santan dari 2 biji kelapa
380g gula halus
300g mentega
150g tepung gandum
loyang yang sudah disapu sedikit mentega dan dialas dengan kertas kuih

Perah ubi kayu dengan menggunakan kain kasa yang jarang. Untuk menghilangkan pahitnya. Setelah diperah, perapkan airnya selama 10minit. Biarkan sagunya mendap dan perlahan-lahan buangkan airnya. Ambil sagunya yang mendap itu dan masukkan kedalam ubi kayu yang diperah tadi. Gaul rata dan ketepikan.

Santan dan garam dimasak hingga panas sahaja (jangan biarkan mendidih). Setelah panas, masukkan mentega dan kacau rata. Sejukkan.

Pukul telur bersama gula hingga kembang. Masukkan tepung gandum , ubi kayu dan vanilla. Pukul lagi hingga rata dan sebati. Setelah itu masukkan santan sedikit demi sedikit dan kacau rata. Kemudian bahagikan kepada dua bahagian. Satu bahagian dicampurkan dengan chocolate paste.. manakala lagi satu bahagian diwarnakan kuning.

Ambil 2 senduk makan adunan warna kuning dan tuangkan kedalam loyang dan ratakan. Bakar dengan menggunakan api atas (grill) sehingga masak. keluarkan dan lapiskan dengan dua senduk makan adunan coklat. Bakar lagi. Ulang sehinga kedua2 warna adunan habis, sama seperti membakar kek lapis.

Untuk lapis terakhir, gunakan api oven 150C dan bakar selama lebih kurang 20minit. Sejukkan , kemudian barulah dipotong. Kek ini boleh tahan lama jika disimpan dipeti sejuk.



ps ~ Betulkan Anna.. ini kah kek lapis ubikayu yang Anna maksudkan? Selamat mencuba...


Quote:
KC ~ thanks KC.. Kak rossya memang suka upbeatkan entry tu.. kasi happy2 gitu.. chewah..
Unnamed ~Alamak .. cepatnyer dah lapo..?
Nic ~ Kak rossya doakan OREO muffins tu menjadi dan berjaya lah Nic. Selalunyer shud be no problem. You go gal! Make them drool this time k..
Anna ~ Ish.. takyah nak amik cuti lah Anna. Sayang cuti kerja sehari hanya untuk buat kuih. Buat ler time hujung minggu nanti. Tak kan lari kuih dikejar.. hehee..
MummyJam ~ Kaki ayam pun sedap cuma tak banyak isinyer. My mum said it's good untuk kaki kiter.. Tak tau ler betulnye tu mummy..
MyperiukBelanga ~ Haa.. tu berkaki ayam tu... kalau tak camner nak tekan 'pedal' mesin jahit tu... Psst.. baju yang I tempah dah siap?
MamaFami ~ Alahai.. soto Madura ni orang Indon makan as an appertiser. Tapi kak rossya kadang2 buat lauk jugak makan ngan nasi. Aiks.. parut ubi tu.. susah ker?
Mommy d&d ~ Sedap kaki ayam to mommy. Buat cemil2 gitu.. Kak rossya pun kadang2 masak gulai atau lemak cili api dengan kaki ayam... oiush... sedapppp...
Rozzan ~ Yelah.. memang ader orang tak suka makan the othe body parts of a chicken. Soto ayam memang dihidangkan dengan nasi empit. Tapi sini Rossya kadang2 buat lauk makan dengan nasi. Berselera anak dara hambo makan u know..
Aureanayz ~ Kak rossya pun tak pasti keberkesanannya.. sebab ini pun pesanan ibu kak rossya yang kiter lazim kan.. Tak tau ler sebab kaki pun belum lenguh lagi ni...
Idah Natrah ~ Aiks.. geng ler kita ni yer..
Dr Junaidy ~ Kalau dah lapar tu.. makan aper pun sedap Dr.. hehee
Gee ~ Kalau dah takder nak buat camno? Takper gunakan isi ayam pun boleh..
Edoras ~ O tak suka yer.. Kalau reti makan kaki ayam ni memang ummph..
Muni ~ Ish.. tak pernah ajak2 ayam.. Kalau berkaki ayam memang selalu...
Diana ~ Tak pandai makan kaki ayam yer.. Sedap tau.. Lapis ubikayu tu memang dari Buku Warna, dah beberapa kali dicuba..dan menjadi.. sebab itu berani cadangkan ngan oranglain.. Memang mudah dan enak..
Kuzi ~ US tak der ubikayu ker Kuzi? Alahai.. kesian nyer..
Sabrina ~ Dia lari keatas sebab kiri-kanan dah terkepung. Soto ni memang banyak jenis.. hanya nama nya ajer sama. Yang penting ia sejenis sop.. Soto Madura ni boleh juga dihidang bersama nasi empit.. Rasa macam soto jugak cuma ia agak ringan sedikit sebab kurang rempah...
Amy ~ Oh yer? Yelah lain daerah.. lain lah ragam masaknyer. Satu dinamakan madura sebab asal Surabaya, Jawa... dan lagi satu yang amy selalu makan tu dari Medan.. asal Sumatra. Walhal rempah nya sedikit lebih kurang serupa juga.. Yang bersantan kak rossya pernah cuba jugak.. tapi tak berapa gemar..
Mademoiselle Ayu ~ Aiseh.. tak makan jugak? Takper asal tak lari sudah ler..
Liz Macia ~ Kaki Ayam? Makan tak?
Edoras ~ Aii! Kedua kali masuk baru perasaan ker Edoras?
Niza ~ Setahu kak rossya soto madura takder nasi empit.. hanya ketulan ayam, kentang dan keropok belinjau.. They wud have this as an appertizer... tapi sini kak rossya buat lauk.. makan dengan nasi..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net