Just in case no one has smiled at you today...

By: rossya ahd

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 22-Aug-2006 04:57 Email | Share | Bookmark
What's cooking?

 
Today, I'm posting a fish recipe. Acar Ikan. And talking about fish, would really appreciate some good advice. My daughter can never stand the smell of raw fish. If I'm in the market, she'll totally disappear out of my sight each time I go into the seafood section. She wouldn't even touch raw fish. There's one occasion where I insisted that she should learn how to clean a fish. She was just one step toward it before she finally ran into the bathroom and throw up. Do you have any idea about how to train my little one to be slightly 'fish-friendly'? Haaahaha.. (Yang hairan nyer, ikan masak.. boleh pulak dia makan sampai licin)





ACAR IKAN

500g ikan bawal
minyak untuk menggoreng
Sedikit garam dan serbuk kunyit di lumurkan pada ikan sebelum menggoreng

Panaskan minyak dan goreng ikan hingga kuning, kemudian ketepikan.

Bahan2 yang dikisar:
10g lada kering
1/4 sudu makan ketumbar
1/4 sudu makan jintan putih
1cm kunyit
1cm halia
10g bawang putih
100g bawang besar

Bahan2 tumis:
1/4 sudu teh biji sawi
1/2 sudu teh halba
2 sudu makan cuka
120g air (tambah jika mahu lebih kuah)
10g kismis(optional)
80g lobak merah hiris memanjang
80g timun (buang hatinya) dihiris memanjang
2 biji lada merah di belah dua
2 biji lada hijau dibelah dua
80g bawang kecil di belah dua
Minyak untuk menumis
garam & gula

Panaskan minyak (anggaran 100g), tumis bahan-bahan kisar, masukkan biji sawi dan halba, tumis hingga gareng dan wangi baunya. Tuangkan air, masukkan cuka, garam dan gula. Bila mendidih, masukkan ikan, bawang kecil, lada merah, kismis, lobak merah dan timun. Kacau rata dan angkat.






AGAR-AGAR GUDIR

bahan A
2100ml air
300g gula melaka
300g gula pasir
2 bungkus agar-agar powder (plain)
6 helai daun pandan
sedikit pewarna chocolate
1/4 sudu teh condensed milk flavour (essence) optional

Bahan B
4 biji telur
400ml santan pekat ( I biji kelapa- perah untuk mendapatkan santan pekat. Jangan guna santan kotak- tak cantik)
1/2 sudu teh vanilla



Untuk menyediakan bahan B ~ Pukul telur bersama esen vanilla dahulu hingga sebati. Baru masukkan santan pekat. Ketepikan.

Untuk membuat agar-agar ~ Masakkan kedua2 gula dengan sebahgian air dan daun pandan hingga larut. Angkat dan ditapis. Campur agar-agar serbuk dengan air yang selebih nya dan masukkan air gula/ esen condensed milk dan sedikit pewarna coklat. Jerang lagi atas api. Kacau biar sebati. Bila agak mendidih masukkan adunan telur. Masak lagi hingga mendidih lalu digaul sebentar. Mati kan api dan tuangkan kedalam acuan yang sudah dibasahkan dahulu. Untuk cepat mengeraskan nya.. letakkan acuan2 itu diatas dulang berisi air.
Bila sudah sejuk, masukkan kedalam peti sejuk. Enakkan dimakan ketika sejuk (dari peti sejuk).


ps~ this is my mum's recipe that I've altered here and there..


I made Nurdia's recipe Best Chocolate Cupcakes as posted by dear MamaFami. I like the texture, quite soft and a little spongey. But I kinda like a little buttery taste. So maybe I thought I would do again using melted butter instead..

Thank you Nurdia for sharing the recipe. And thank you MamaFami for introducing the recipe in your fotopage.





NURDIA'S BEST CHOCOLATE CUPCAKES @ MamaFami

1 1/4 cups all purpose flour 1/2 cup cocoa powder
3/4 tsp baking soda
1/4 tsp salt
1 cup granulated sugar
1/3 cup vegetable oil
1 egg
1 tsp vanilla essence
3/4 cup buttermilk
1/2 cup chocolate chips


In a small bowl, mix together flour, baking soda, cocoa powder and salt. In a large bowl, whisk together sugar, oil, egg and vanilla until smooth. Put in flour alternately with buttermilk. Beating until smooth. Stir in chocolate chips. Bake for 22-25 minutes or until a skewer inserted comes out clean.


Quote:
MummyJam ~ Aper resepi nyer mummy? Tak mo share ker?
MamaFami ~ Janganlah tension2 mama.. nanti sakit kepala pulak.. Bab agar2 tu tentu sahja bole gunakan susu segar cuma kurang lemaklah mama. Baik ganti ngan susu cair (eveporated milk) kalau ader. Agar2 yang bertali tu sudah tentu bole digunakan sebab emak dulu pun guna yang ini. Cuma kak rossya dah tak ingat berapa banyak dia gunakan. You can try 1 1/2 tahil for this recipe. I think it's sufficient.
psst: alamak mama pun duax lima macam lisya ker... hehehe.
Nic ~ Sabar ler Nic bila bab tengok gambo makanan yer.. Takper lah Nic, jauh dimata dekat dihati tau..
Anna ~ Lisya tu dah 10 tahun umurnya.. Btw, Anna boleh gunakan sebarang ikan jenis yang boleh digoreng. Kak Rossya selalu jugak guna ikan tenggiri dan siakap. Kalau ikan bawal putih tu enak di kukus.. sebab kalau digoreng ia hancur sedikit..
Aishifu ~ ish.. kak rossya pun serious nie.. kak rossya tak amik order.. heheh
AB Mudshoe ~ Ikut tekak akak sedap ler.. Itulah sebab nak share resepi ni..
Za +za ~ Bukan malas tu.. sahjer tak minat kan. It's okay.. beli pun boleh kan..
Harlina ~ Alamak Lin pun satu sampan macam Mamafami dan Lisya ker? Baru kak rossya nak mintak tips!
Aureanayz ~ betul Aureanayz , makan selaepas disejukkan lebih enak..
Sabrina ~ Tak jugak Sab. Acar ikan ni memang common. Yang kak rossya belum lagik dengar ialah acar daging dan ayam ..
Rosleenda ~ Semua ikan yang boleh digoreng sedap digunakan. Leen pun bole cuba ler nanti.
Weet ~ Nak kekk.. main sini copat!
Ouled Kenitra ~ kiter pulak semua jenis ikan kiter suka.. ikan bakar, ikan goreng, ikan masak lauk.. semua kiter bedal..
Nabialishad ~ Nanti Nabia leh try hah.. resepi acar ikan untuk cik abang yer..
Ayu ~ Hai dah jam berapa ni belum makan... laparr..
F&Z ~ Agar2 boleh... sikit ajer tau..
Shah, Sya& Syahmi ~ Cubalah Sya.. it's not that complicated tau...
Cakcibur ~ Hahh.. tukang masak dah mai ni.. Kak rossya ader jugak lihat resepi Cak di Mesra.net. Thankyou for browsing my fp. Actually Cak, banyak cara untuk rangupkan timun acar tu. Boleh direndam dengan air kapur sebentar, boleh juga di lumur dengan garam kasar sebentar kemudian dibilas bersih dan boleh juga di bilas sayur2an itu dengan air batu. Boleh juga di tumis bijik sawi dan halba dahulu sebelum masukkan bahan kisar.. tapi ia akan meletup2 sedikit. Disini, kak rossya coretkan resepi yang sudah disimplified.. supaya senang orang mencubanyer. dan dapat hasil yang serupa juga. Orang2 sekarang tak suka yang remeh2. I just don't want to push the youngsters away.. cos' I want them to give this pleasurable activity a try.. Cooking that is..
Mommy d&d ~ Tak sangka.. ramai jugak yang tak tahan bau hanyir ikan mentah yer. Untung mommy, sayang betul daddy ngan mommy.. Ini suami yang rajin jugak kot. Hai.. Lisya tu besok-lusa kalau dapat suami macam si daddy tu ker tidak..
Fadh ~ Cuba ler Fadh.. it's easy..
Kuchai ~ Buttermilk ader dijual di pasaraya. Kalau Betty nak buat sendiri pun boleh. Just squeeze some lemon juice into milk. Or another way is you can also use a few drops of vinegar to make buttermilk. Wait till milk curdles then it's ready to use.Selamat mencuba..
Razi ~ Hehhe.. that tag.. Hai.. kiter ni tak ler terror.. cuma minat tu kuat...
Myperiukbelanga ~ Hai.. untung nyer masih ader mak.. boleh belajar macam2. Nak semangkuk? Boleh.. tapi kalau pakai mangkuk.. dapat kuah nyer ajer tau..
Za+za ~ oh really? heheeh
Gee ~ Nanti Gee boleh try this simple recipe.. tak ler berapa remeh nak membuatnyer..
[b]


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net